Superrelatie tip #3: bespreek wat niet werkt!

En dan is het nu tijd voor de laatste snelle tip voor een Superrelatie (voorlopig).

Tip #3: bespreek 1x per week wat er niet werkt.

Ja, dit lees je goed. Bespreek wat er NIET werkt. Nu kan ik me voorstellen dat dit nieuw is. Nieuw in die zin, dat je het daadwerkelijk in je planning/agenda opneemt en ervoor gaat zitten, maar daarom niet minder relevant en belangrijk! Wat we namelijk ‘kennen’ is dingen niet uitspreken (opkroppen), of juist continu een beetje mopperen zonder écht uit te spreken wat er nou echt aan de hand is. Begrijpelijk, gezien urgentie/tijd en andere welbekende excuses. Maar wat we niét kennen, is op een vast moment, volgens een vast patroon uitspreken wat er niet werkt en samen gelijk kijken naar een oplossing. Daar ga ik je met deze blog bij helpen. Ik geef je een simpele manier mee, om de spanning weg te nemen en samen tot een oplossing te komen.

Stel je voor, er zijn onderhuidse spanningen door afspraken die niet nagekomen worden. Het bekende dopje van de tandpasta….. Die zijn niet voor niets onderhuids; je bespreekt ze namelijk niet met elkaar. ‘Ach laat maar, het is niet zo erg’; ‘hij/zij bedoelt het vast niet zo’, maar de gedachten zijn er wel. En langzaamaan worden het irritaties. Terwijl, als het toch maar kleine dingetjes zijn, waarom zouden we ze dan niet oplossen? Daarmee zouden we toch een hoop kleine irritaties kunnen vermijden? Bijkomend voordeel; als alles opgeruimd is stroomt de positieve energie en is er meer ruimte voor plezier!

Hoe pak je dit aan?

Om te beginnen is het belangrijk je te realiseren welke dingen je benoemt in zo’n gesprek. Het zijn de zogenaamde ‘logistieke’ en praktische zaken die je gaat bespreken. Bijvoorbeeld: dingen blijven liggen, afspraken niet nagekomen, iemand heeft met de beste intentie iets gedaan dat eigenlijk helemaal niet handig was, etc. Daarnaast mag dit gesprekje absoluut niet langer duren dan 10 minuten. Omdat het de bedoeling is dat je weg blijft van te veel ‘in het probleem duiken’. En wat je gaat doen is eigenlijk heel simpel: geef vanuit de ik-boodschap aan wat er niet voor jou werkt en wat jouw oplossing of suggestie is, in eerste instantie voor jezelf en eventueel ook voor de ander. De suggestie is het belangrijkste. Eventueel maken jullie samen een nieuwe afspraak over de oplossing.

Bijvoorbeeld: ‘Het werkte voor mij niet dat je de afwas niet in de vaatwasser hebt gezet. We hebben afgesproken dat iedereen zijn eigen spulletjes gelijk in de vaatwasser zet. Wat ik de volgende keer zal doen is jou hierop attenderen, met de vraag of je dit alsnog wilt doen’ (in plaats van mezelf eraan te ergeren en het zelf te gaan doen).

Wat doe je juist niet in het gesprek? Mocht je merken dat een van jullie in een gespannen mood is, of er heerst (nog) boosheid, wacht dan even met dit gesprek. Het is belangrijk dat je beiden rustig bent en op een constructieve manier het gesprek voert. De tool is niet bedoeld om elkaar te beschuldigen en nog eens goed aan te geven wat er allemaal niet werkt. Het is er op gericht de dingen die nu spelen op te ruimen of te optimaliseren. Het is dus belangrijk dat je geen discussie start, maar luistert en elkaar laat uitspreken. Dat je beiden werkt richting een oplossing!

Hopelijk hebben jullie hier veel aan.

Liefs, Caty

Ps: Zou je meer tips willen of inzage in andere gereedschappen om je relatie te verdiepen en écht een dialoog te voeren -ook als er irritaties of ruzies zijn- in plaats van een monoloog. Dan kun je mij het beste bereiken via de email op info@hendriks-co.nl. Als je even kort de situatie kunt schetsen, dan kom ik zo snel mogelijk bij je terug.

Recent Posts

Leave a Comment

0