Drie tips om niet opgeslokt te worden in ‘jouw dag’!

Vind jij het ook belangrijk om een goede partner te zijn voor je geliefde? Om verbondenheid, en plezier te ervaren? Maar is het voor jou ook wel eens een uitdaging om alle ballen in de lucht te houden en tijd te maken voor deze belangrijke relatie of persoon?

Als ik uit mijn eigen ervaring spreek; gezin, twee eigen bedrijven, waarvoor regelmatig op en neer naar Amsterdam, twee grote honden en ik zie mijn vrienden ook graag met enige regelmaat. Daarnaast heb ik de ambitie om elke week paard te rijden en mijn hardloopschoenen 3x per week aan te trekken. En natuurlijk wil ik dat alles leuk en gezellig is. Dat alles soepel verloopt, iedereen het naar zijn zin heeft en ik de ideale partner, de perfecte moeder en de leukste vriendin ben. Oh ja, en dat mijn werk super gaat en mijn opdrachtgevers tevreden zijn…. !

Maar pff, ook ik heb soms een lange dag achter de rug, hard gewerkt, een paar uitdagende meetings gehad en moet ik haasten om op tijd thuis te zijn voor mijn kind. Dat hebben we allemaal wel eens, toch? Soms is het toch gewoon moeilijk om alle aspecten van je leven, zoals werk, vrienden, tijd voor jezelf, gezin, hobby’s en je liefdesrelatie te combineren? Antwoord is: Ja! Het hoort er allemaal bij! Laat ik met je delen welke drie dingen voor mij gewerkt hebben om dit op te lossen:

tip #1 Geniet van alles wat je doet

Makkelijker gezegd dan gedaan, overal van genieten!? Kan! Het is ook niet gemakkelijk om overal van te genieten, je bent de hele dag aan het rennen, vliegen, draven! En toch, het devies: sta wat vaker stil bij genieten. Plan dit (zie het volgende punt). Een aantal momenten per dag, 3-5 minuten is voldoende. Sta even stil bij wat je allemaal al gedaan hebt vandaag. Naar jouw investering hierin, uit liefde voor je gezin. Wow! Loop je op schema? Ja? Genieten! Niet? Corrigeer hier en daar. Geniet ook daar van! Wees lief voor jezelf, door te genieten. Ook van die ogenschijnlijk kleine dingen, je kind(eren), je partner, zonlicht door de ramen, spelende dieren… wees even bewust in het nu en geniet daarvan.

tip #2 Plan je tijd

Plan alles, ja echt, alles. Genieten, dus. Maar ook: tijd voor jezelf, quality time met je partner, boodschappen, seks. Ja! Ook! Waarom? Op deze manier kun je je focussen op wat je wilt doen, voordat je dag voorbij is en je denkt ‘shit, weer niet aan toegekomen’ of ‘nu heb ik er geen zin meer in’. Je hebt er namelijk tijd voor ingeruimd in je agenda. Heel eerlijk, ik had altijd een hekel aan plannen. Maar -oefening baart dus toch kunst- inmiddels werkt het zó goed dat ik tegenwoordig elke avond alvast een planning maak voor de volgende dag. En ik vind het ineens prima om iets te doen wat ik minder leuk vind, wanneer ik daarna iets voor mezelf of mijn partner heb (ingepland). Alles gaat relaxter!

Bijkomend voordeel is dat je gaat ervaren dat je tijd én energie overhoudt waardoor je ’s avonds niet meer zo afgepeigerd bent en een leuke avond met je partner kunt hebben. Klik hier voor een voorbeeld van de planning die ik gebruik elke dag.

tip #3 Voeding, rust en beweging

Eet gezond. Ik weet, het is een open deur, maar ik geloof dat veel mensen dénken dat ze gezond eten, terwijl dat best nog gezonder kan. Visje van de markt, verse groenten, zelf bereiden, ik hou er van. Natuurlijk is er niet altijd tijd voor, maar daar heb ik een oplossing voor: voorbereiden! Maak jij wel eens eten voor twee dagen? Eventueel voor in de vriezer? Heb je er wel eens bij stil gestaan hoe efficiënt het is om een paar uurtjes in de keuken te staan voor de hele week? Super toch! Iemand die me erg heeft geïnspireerd met haar boek, ideëen en recepten is Amber Albarda. Ik nodig je uit om haar werk te bekijken.

Nog iets dat je eigenlijk wel weet: neem tijd voor rust en ontspanning! Slapen, mediteren/visualiseren, een boek lezen. Als je op tijd gaat slapen, sta je ook uitgerust en energieker op, zodat je gedurende de dag meer focus en energie hebt. Waardoor je beter in staat bent om onverwachte (negatieve) dingen op te vangen en weer te draaien naar iets positiefs. Maar ook bewegen (in de ochtend) werkt ontspannend en houdt mij de rest van de dag beter gefocust  Wandelen, hardlopen, oefeningen, wat er ook maar voor jou werkt. Hoe meer energie des te meer zin om dingen te ondernemen met je partner. Al eens gedacht aan samen wandelen of hardlopen 🙂

Mocht je het fijn vinden dat ik even met je mee kijk naar hoe jij deze tips in jouw dagelijks leven kunt toepassen opdat je jouw relatie verbetert en niet wordt opgeslokt door je werk of gezinsleven, stuur me dan even een mailtje met een korte beschrijving van je situatie. Ik denk graag met je mee!

Liefs, Caty

PS. Je hebt misschien wel gemerkt dat ik veel werk met waarden, zoals samenwerking, liefde en inspiratie. Denk jij wel eens na over welke waarden voor jou belangrijk zijn in jouw relaties? En vooral hoe dit er dan uitziet in jouw relatie? Dit kan in elke relatie anders zijn, maar dat hoeft niet. Ik ben benieuwd….

Recent Posts

Leave a Comment

0